Zwitserland 2009
(Deel 2)
 
Dag 7
04-06-2009
 
Van Luzern naar Campingplatz Islas in Filisur Zwitserland
een afstand van 177 km
 
Om 9:05 uur vertrokken wij vanaf de camping in Luzern. De eerste vijftig kilometer reden wij over een rustige en mooie weg via de plaatsjes Arth en Oberath richting Pfäffikon. Daarna ging de route zo'n negentig kilometer over de autosnelweg tot bij Chur. Ondanks de vele tunnels was het uitzicht op de steeds hoger wordende bergen schitterend. Vanaf Chur volgden wij de groene route binnendoor via Lenzerheide naar Filisur. De weg was af en toe wat smal, er zaten hellingen in met een stijgingspercentage van 10% en uiteraard de nodige (haarspeld) bochten, maar het was een prachtige route. Om 13:25 uur arriveerden wij op de camping in Filisur, waar wij door Gooitske en Wim werden verwelkomd.
Het was nog erg vroeg in de middag, dus nadat wij de caravan op z'n pootjes hadden gezet, zijn wij met de Rhätische Bahn van Filisur naar Davos gereden. Daar hebben wij een uurtje gewandeld om vervolgens weer met de trein terug te gaan. Speciaal het traject tussen Filisur en Wiesen was schitterend door het nauwe dal.
 
Prachtige stop bij Lenzerheide, maar koud dat het er was! Station Filisur. De trein van de Rhätische Bahn naar Davos komt binnenrijden. Davos. Filisur.
         
Mooi plaatje:
Zwitserse koeien met koebellen om hun nek.
Deze keer stonden we allemaal op een apart veldje. Er waren wat problemen met de stroom,
want met 10 equipes op 10 ampère gaat niet echt lukken.
Gelukkig hebben wij technisch begeleider Wim 2 en die weet overal raad op.

 
Dag 8
05-06-2009
 
Onze tweede excursie: De treinrit met de 'Bernina Express'  over de Albulapas en de Berninapas naar het Italiaanse Tirano.
De Bernina Express behoort tot de top 10 van 's werelds mooiste treinreizen. Het spoor gaat door de Albulatunnel en over de Berninapas op 2253 meter hoogte. Via het cirkelviaduct bij Brusio daalt hij af naar Tirano. Onderweg worden viaducten, keertunnels, bergbeken, gletsjers en een bloeiende alpentuin gepasseerd.
Nadat wij met Sieds & Froukje en Heerco & Ineke de oude stad van Tirano hadden verkend en uiteraard een lekker Italiaans ijsje hadden gegeten, gingen wij weer naar het station voor de terugreis.
 
De Bernina Express rijdt station Filisur binnen. Ons prachtige ANWB panoramarijtuig. Locomotief wissel in Pontresina. Daar begint het steilste deel van de reis over de Bernina pas. Het richtingbord op 'ons' panoramarijtuig.
         
Landwasserviaduct
bij Filisur.
Engadin
bij Pontresina.
Gletsjerwereld Bernina. Lago Bianco. Keerviaduct
bij Brusio.
         
   
Solisviaduct
bij Tiefencastel.
  Kunstbouwwerken en Keertunnels Albuadal.   Tirano.
         
Tirano - Adda Zomaar een steegje in de oude stad. Palazzo Marinoni, zetel van het stadsbestuur. Palazzo Merizzi
(18e eeuw).
Parochiekerk van St. Martino (15e-19e eeuw).

 
Dag 9
06-06-2009
 
Om 10:00 uur zijn wij weer met de trein - de kosten van de Swiss Rail card moesten wij er immers wel uit halen - in een uurtje van Filisur naar Chur gereden. Wij hebben daar een stadswandeling door de oude stad gemaakt. Ondanks de regen was het zeker de moeite waard.  Om 13:00 uur gingen wij weer terug en om 14:15 waren wij op de camping voor een rustig middagje.
 
Poststrasse met het raadhuis. Gevangenistoren van het bisschoppelijk erf. Kathedraal St. M. Himmelfahrt. Hofstrasse met Rätushof (nu hotel). Rätisches Museum en Oberer Spaniöl.

 
Dag 10
07-06-2009
 
Van Filisur naar Camping Campofelice in Tenero Zwitserland
een afstand van 131 km
 
Om 9:10 uur vertrokken wij van de camping in Filisur. De eerste twintig kilometer volgde de route grotendeels het traject van de Rhätische Bahn door het dal van de rivier de Albula via Tiefenkastel tot vlak bij Thusis. Een mooie kronkelige weg met hier en daar een hellingspercentage van 10% en de nodige tunnels. Daarna volgden wij zo'n honderd kilometer de autoweg tot Bellinzona. Bijzonder was de 6,6 km lange San Bernardinotunnel gevolgd door een zeer lange schitterende afdaling (8%) met daarin de nodige haarspeldbochten. Het laatste stukje ging over een gewone weg door 'de bewoonde wereld' met de nodige rotondes waarna wij om 11:40 uur op de camping in Tenero aan het Lago Maggiore arriveerden.
Ondanks dat het gisteren nagenoeg de gehele dag had geregend, konden wij vanmorgen de luifel bijna helemaal droog binnenhalen. Er was gisteren ook verse sneeuw gevallen op de bergtoppen rond Filisur. Toen wij de San Bernardinotunnel uitreden kwamen wij in noodweer terecht, maar eenmaal wat lager in het dal kwam de zon weer tevoorschijn en was het heerlijk warm. In de loop van de middag en avond vielen er een paar flinke regen en onweer buien. Campofelice is een fantastische camping aan het meer met alles er op en er aan; een wel heel erg groot verschil met de camping in Filisur.
 
Vannacht is er verse sneeuw gevallen op de berg bij Filisur.

 
Dag 11
08-06-2009
 
Op onze eerste vrije dag in Tenero zijn wij vanaf de camping met de bus naar Locarno en Ascona geweest. Hoewel Locarno met zo'n 2.300 uren zon per jaar bekend staat als de stad met het zachtste klimaat van Zwitserland, liet de zon zich vandaag amper zien en vielen er regelmatig flinke buien.
In Locarno zijn wij met het kabeltreintje Funicolare vanuit het centrum de berg op gereden naar het bedevaartsoord Madonna del Sasso. Het uitzicht over de stad en het Lago Mgggiore was nu al prachtig, laat staan als het zonnetje geschenen zou hebben. Eenmaal weer beneden zijn wij naar het Pizza Grande gelopen, een door zijn vorm opvallend plein. Het is niet vierkant maar langgerekt en relatief smal. Tal van middeleeuwse straatjes komen hier op uit.
Vervolgens zijn wij weer in de bus gestapt naar Ascona. Daar hebben wij gewandeld door het oude centrum Borgo rond de kerk San Pietro e Paolo. Het vertakte net straatjes waarin allerlei winkeltjes, loopt rechtstreeks naar de Piazza aan de oeverpromenade Lungolago langs het meer dat bekend staat als de mooiste flaneermijl aan het Lago Maggiore. Een schitterend stadje.
 
Het kabeltreintje Funicolore. Bedevaartsoord Madonna del Sasso. Uitzicht op Locarno en Lago Maggiore. Palmbomen in Locarno. Locarno - Piazza Grande.
         
Locarno - Een van de middeleeuwse  steegjes. Ascona - De oeverpromenade Lungolago. Ascona - Het oude stadscentrum Borgo.

 
Dag 12
09-06-2009
 
Onze derde excursie: Met de Centovalli spoorlijn van Locarno naar Domodóssola.
Met de bus vanaf de camping naar Locarno, vervolgens met de beroemde 'Lijn van de Honderd Dalen' naar Domodóssola in Italië. Daarna met de gewone trein naar Stresa en met de boot naar het eilandje Isola Bella voor de lunch. Tenslotte een boottocht over het Lago Maggiore naar Locarno en met de bus weer terug naar Tenero.
 
Onze trein komt binnen in het ondergrondse station van Lucarno. Een tweede treinstel is voor ons gereserveerd
voor de rit over de Centovalli lijn.
In Dommodóssola had de FS een oud rijtuig voor ons aangekoppeld voor de reis naar Stresa.
         
Met de boot van Stresa naar Isola Bella. Isola Bella. In dit restaurant op Isola Bella hebben wij een drie gangen lunch gebruikt.
         
Zomaar wat beelden van het eiland Isola Bella in het zuidelijke deel van het Lago Maggiore. Met de snelle draagvleugelboot naar Locarno.

 
Dag 13
10-06-2009
 
Op onze tweede vrije dag in Tenero zijn wij met de trein naar Bellinzona geweest. Men zegt dat Bellinzona misschien wel de meest Italiaanse stad van Zwitserland is. De 'skyline' van de hoofdstad van het kanton Ticino wordt gevormd door de machtige vestingwerken van drie van de best bewaard gebleven middeleeuwse burchten van Zwitserland. Het Castelgrande, de oudste en machtigste van de drie burchten, geeft een mooi uitzicht op de omgeving en de oude binnenstad met z'n hoekjes en pleinen, de binnenplaatsen, de rijk versierde patriciërshuizen en mooie kerken. Wij hebben er heerlijk gewandeld en geluncht.
 
De rijk versierde patriciërshuizen. Piazzo del Comune met binnenplaats. Zicht op omgeving.
         
Castelgrande. Piazza Collegiata Kersverse Pake en Beppe,
Sieds en Froukje
Route 1, 2 of 3?
De Süstenpass
is weer open.


Klik op NEXT voor deel 3