De treinbaan van Jan
Deel 7 (v.a. 2012)
 
Op deze pagina's zullen wij regelmatig foto's plaatsen van Jan z'n modelspoorbaan.
Jullie kunnen dan zelf bepalen of het de moeite loont om een kijkje te komen nemen.
 
De techniek 5e en hopelijk laatste deel
(de winters van 2012/2013 t/m 2019/2020)
 
De ombouw heeft even geduurd, maar de elektromechanische bediening van alle wissels en seinen rond het goederenstation en de locomotiefloodsen vanuit “Post T(rompet)” is inmiddels helemaal vervangen door een digitale aansturing vanuit het digitale seintableau iTrain. De daarvoor benodigde digitale schakelapparatuur is op en onder de tafel ingebouwd en ondertussen uitgebreid beproefd. Het grootste deel van de mechanische Post T kon dan ook worden afgebroken.

Voor de beveiliging van de treinen op Baden-Baden is de spoorbaan net als in het grootbedrijf in blokken of baanvakken verdeeld. Dat was al zo toen de treinen in eerste instantie nog ‘gewoon’ analoog werden bestuurd.
Om ook de treinenloop volledig digitaal te kunnen besturen heeft het programma iTrain zogenoemde terug melders nodig. Daarmee weet het precies wat er op de spoorbaan gebeurt en welke blokken door een trein zijn bezet. Ook de daarvoor benodigde digitale bezetmelders zijn ingebouwd, zowel voor de hoofdbaan met het centraal station alsmede rond het goederenstation en de locomotiefloodsen.
Al die nieuwe digitale componenten zijn uiteraard in de praktijk uitgebreid beproefd. Alles werkt!

 
Een deel van de schakelapparatuur en bezetmelders onder het schaduwstation. De bezetmelders voor de hoofdbaan pasten nog net op het serviceluik. De schakelapparatuur voor het goederenstation moest op en onder de verbindingsbaan.
       
   
  Het restant van de mechanische “Post T(rompet)’ is buiten werking gesteld. De digitale ontvangers voor het aan en uit schakelen van alle verlichting.  
 
Ondertussen zijn er 27 analoge Märklin locomotieven omgebouwd om digitaal te kunnen rijden:
  • 4 stoomlocomotieven van de DB;
  • 4 diesellocomotieven van de DB, 1 van de DSB en 1 van de NS;
  • 9 elektrische locomotieven van de DB en 6 van de NS;
  • 1 elektrische motorpostwagen van de NS;
  • 1 dieselelektrisch TEE-treinstel van de SBB.
  •  
    In de meeste gevallen is de oorspronkelijke Allstrom motor vervangen door een zogenoemde hoogvermogen aandrijving. Waar dat niet mogelijk bleek, is volstaan de oorspronkelijke wisselstroom motor met behulp van een permanent magneet om te bouwen naar gelijkstroom. Iets minder goede rijeigenschappen dan bij een hoogvermogen motor, maar het kon niet anders.
    Bij alle 27 voertuigen is de elektromagnetische rijrichtingschakelaar vervangen door een digitale loc-decoder met cruise control.
     
           
      Model van de elektrische locomotief serie 1200
    van de Nederlandse Spoorwegen (NS 1223).
     
     
    Het locomotiefframe met de oude analoge techniek. De oorspronkelijke Allstrom motor. De elektromagnetische rijrichtingschakelaar. De oorspronkelijke verlichting met massa aan frame.
           
    Een kaal motorblok zonder motorschild, anker en veldmagneet van de oorspronkelijke Allstrom motor. Ombouwset Märklin hoogvermogenmotor. De veldmagneet, het anker en het motorschild van de hoogvermogen gelijkstroom motor. Ombouwset Märklin
    loc-decoder.
           
    Het locomotiefframe met de digitale techniek. De nieuwe hoogvermogen gelijkstroom motor. De nieuwe digitale Märklin
    loc-decoder.
    De nieuwe verlichting met aparte massa draad.
     
    Gelukkig werkt al die digitale techniek naar verwachting.
    Het heeft een paar centen en wat tijd gekost, maar het is zeker de moeite waard geweest.
    Het rijden van de treinen ziet er nu veel ‘echter’ uit dan voorheen het geval was:
    een realistische snelheid alsmede geleidelijk afremmen en weer optrekken.
     
    Perron en emplacement Baden-Baden Hbf
    (zomer en najaar 2020)
     
    Omdat de techniek nu weer helemaal up to date is, kon begonnen worden aan de voorbereiding voor de bouw voor het stadsdeel Hauptbahnhof (Hbf). Het ‘grondwerk’ voor de verlichting van emplacement, straten, parken en huizen is gedaan.
    Ook alle verlichting wordt nu digitaal geschakeld vanuit het programma iTrain.
    Als eerste uitbreiding is het perron van Baden-Baden Hauptbahnhof verlengd en helemaal afgebouwd. Daarbij zijn alle perronoverkappingen van ouderwets aandoende gele LED-verlichting voorzien. De open perrondelen aan het begin en eind worden verlicht door perronlantaarns en een verlichte perronklok. Omdat het emplacement aan weerszijden van het perron nogal slecht verlicht bleek, wordt extra emplacement verlichting gemonteerd.
     
    Het perron van Baden-Baden Hauptbahnhof. Dezelfde foto met de verlichting aan. Dezelfde foto met treinen op de sporen langs het perron. En tenslotte dezelfde foto in het donker.
     
    De ondergrond van het emplacement is geverfd en van strooimateriaal voorzien, met hier en daar een boompje of wat struiken en een heus kasteeltje op de achtergrond.
    Dit moest af zijn voordat er daadwerkelijk begonnen kon worden aan de definitieve vormgeving van het landschap voor het stadsdeel zelf. Als de bodemplaat daarvoor eenmaal op de baan is gemonteerd, zou Jan er niet meer bij kunnen.
     
    Acrylverf, (verdunde) houtlijm, strooimateriaal en boompjes. Aluminium draadweefsel, gipsweefsel, modelleerpasta en strooimateriaal. Kasteel “Lichtenstein”.
     
    Vijf overzichtsfoto’s van het emplacement bij daglicht/schemering, daarna dezelfde foto's in het donker.