De treinbaan van Jan |
Deel 8 (v.a. 2021) |
Vormgeving
landschap - Baden-Baden Zentrum (januari t/m april &
oktober t/m december 2021)
mijlpaal op 29-12-2021 |
De realisatie van het stadsdeel Baden-Baden Zentrum rond het Hauptbahnhof (Hbf) wijkt in de praktijk nauwelijks af van het beeld, zoals beschreven in de ‘planologische’ verkenning (zie
“Vormgeving landschap - Baden-Baden Hbf (winter 2011/2012)”).
Alleen is er géén tunnel onder de treinsporen gekomen voor een doorgaande weg richting Karslruhe. De ruimte daarvoor ontbrak gewoon. Na de T-splitsing in de Bahnhofstrasse is nu de toegang tot de politiepost en brandweerkazerne. De weg naar links, de Rathausstrasse, daalt na het marktplein via een
aantal haarspeldbochten af naar het 3e stadsdeel Baden-Baden Natur
en verder richting Karlsruhe.
|
|
De volgorde van Jan z’n werkzaamheden was tegen de klok in. Er is dus begonnen met het gedeelte waarop de spoorverbindingen door de Basel tunnel (met daarin de enkele keerlus) en die naar het goederenstation en de locomotiefloodsen in de Altstadt zijn aangelegd.
Om de klim voor de Bergstrasse omhoog naar Baden-Baden Zentrum niet te steil te maken, is er een verhoogd niveau aangelegd voor de Bundesstrasse (onder het spoorwegviaduct) en voor het hotel restaurant.
Omdat het kruispunt met de B-184 verkeerslichten krijgt moest de vloer daar demontabel worden om in geval van storing de elektronica te kunnen bereiken. De elektronica voor de stadsverlichting alsmede die voor de blauwe zwaailichten op de auto’s van de hulpdiensten is bereikbaar via een demontabel paneel in de zijwand onder de Bergstrasse.
|
 |
 |
 |
 |
De verbindingsstrook tussen Baden-Baden Zentrum en de Altstadt: keurig opgeruimd. |
De onderbouw voor de B-184, de Bergstrasse en het Hotel-Restaurant is gemonteerd. |
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
MDF, aluminium draadweefsel, gipsweefsel, acryl verf en strooimateriaal. |
Het demontabele plateau voor de Bundesstrasse met verkeerslichten. |
De bekabeling met de elektronica van de verkeerslichten aan de onderzijde. |
"Één stoplicht springt op rood, een ander weer op groen. Op Jampie’s modelbaan is altijd wat te doen!" |
Twee overzichtsfoto’s van de verbindingsstrook bij daglicht/schemering, daarna dezelfde foto's in het donker. |
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Een uitdaging vormde de bereikbaarheid van het schaduwstation. Er zijn weliswaar serviceluiken in de bodem aangebracht (zie
“Het allereerste begin - De onder- en bovenbouw (winter 2001/2002)”) waarmee Eerste Hulp Bij Ongelukjes mogelijk is. In geval van een ontsporing kan de trein met de hand uit het station worden gehaald en elders weer op de rails worden gezet. Maar als er ‘groot onderhoud’ gepleegd moet worden of bij een storing in een van de digitale componenten, is zo’n luik niet voldoende. Daarvoor moet het schaduwstation van bovenaf bereikbaar zijn.
Om die reden heeft Jan ervoor gekozen om de grondplaat waarop Baden-Baden Zentrum wordt gebouwd – die vormt daarmee het dak van het schaduwstation - geheel demontabel te maken. De grondplaat bestaat daartoe uit twee ongelijke delen, die voor de sterkte elk uit twee aan elkaar gefixeerde platen zijn opgebouwd.
|
 |
 |
 |
 |
De beide delen van de grondplaat staan klaar om op hun plaats gelegd te worden. |
De verlichting voor de huizen en gebouwen is gemonteerd, net als de voetjes voor de straatverlichting. |
"Eenzijdig ongeval op de weg van Baden-Baden Zentrum naar Basel. Een automobilist raakte de macht over het stuur kwijt: auto op z’n kant. De bestuurder is al afgevoerd met de ziekenauto en maakt het naar omstandigheden goed. Op Jampie’s modelbaan gaat alles immers goed!" |
Baden-Baden Zentrum is géén groen stadsdeel. Er staan uiteraard wel een paar bomen en struiken, maar de gebouwen en huizen zijn erg dicht op elkaar gebouwd. Ook de drukke Bahnhofstrasse is smal, zodat de ruimte voor extra groen gewoon ontbreekt.
Nu is dat niet zo heel erg, want het stadsdeel Natur ligt immers vlak bij. |
Vier overzichtsfoto’s van Baden-Baden Zentrum bij daglicht/schemering, daarna dezelfde foto's in het donker. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Tenslotte ook weer een paar close-ups en doorkijkjes.
Op straat is het al gezellig druk met auto's, maar de figuurtjes ontbreken nog.
De doorkijkjes ‘op straat’ in de drukke Bahnhofstrasse zijn gemaakt met onze kleine actie-camera. Door de groothoeklens ontstaat een enigszins rond beeld, waarbij alleen lijnen die door het midden lopen recht blijven en objecten aan de rand extreem worden gekromd. Een beetje ‘vertekend’ dus, maar beter dan géén foto’s.
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
Tijdens een cabinerit - ‘Führerstandsmitfahrt’ zoals ze dat in Baden-Baden noemen - zie je vanuit de rijdende locomotief van een goederentrein uiteraard weer doorkijkjes die je anders zou missen. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
De laatste foto laat de truc van de cabinerit zien: De actie-camera is gemonteerd op een lage bakwagen die vóór de locomotief vooruit wordt geduwd. |
|
Verantwoording gebruikte materialen:
De rails, wissels, bovenleiding en het rijdend materieel zijn van Märklin.
Het station Baden-Baden met zijn perron alsmede alle andere gebouwen in het oude centrum (de grote kerk, de monumentale stadshuizen en de vakwerk huizen, de politiepost en brandweerkazerne alsmede de kinderspeelplaats) zijn van Vollmer.
De torenflat, het postkantoor en raadhuis, de huizen in aanbouw, het hotel-restaurant, kasteel “Lichtenstein” alsmede de weekmarkt en de overige kleinere bouwwerken zijn van Faller.
De LED seinen en de LED emplacement- en straatverlichting zijn van Viessmann.
De LED strips op het perron zijn van Digirails. De verlichting in de huizen en gebouwen is van Brawa, Faller en Viessmann.
De verkeerslichten en waarschuwingslichten bij de voetgangersoversteekplaats alsmede de zelfklevende wegen met de belijning daarvan zijn van Busch, net als het strooimateriaal en het merendeel van de bomen.
Tunnelportalen, steunmuren, heggen en struiken zijn van Faller.
De oude stenen trappen en muren bij het terras en het hekwerk langs de station sporen zijn van Noch.
De autootjes tenslotte zijn van Wiking, Herpa en Busch.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|