Zomervakantie 2006  2/4
Een 30-daagse rondreis door Zweden (met toegift in Noord-Brabant),
een reis van ca. 3350 km, totaal hebben we 4029 km afgelegd.
 
Dag 11
04-07-2006
 
Van Kungshamn naar Ursands camping te Vänersborg (S) http://www.ursandscamping.se
een afstand van ca. 90 km
 
Door de gunstige scheepvaartverbindingen van Göteborg met Stockholm via de Götaälv, het Vänern en het Göta Kanal, werd Vänersborg, gelegen aan deze verbinding, steeds belangrijker als handels- en industriecentrum. Door zijn prachtige omgeving biedt het de toerist tevens ruimschoots de gelegenheid van natuurschoon te genieten. Naar het noorden strekt zich het Vätern uit, waarlangs het mooie park Skräcklan ligt. In het oosten verrijzen de toppen van de Halle- en Hunneberg, die een ruim uitzicht bieden over de omgeving.
De voormalige residentie uit 1754 is gebouwd door architect Carl Härleman. Deze Länsresidens ligt aan het zeer ruime stadsplein, daar waar de 570 m lange Dalbobrug de stad in voert. Vanaf de brug heb je een weids uitzicht over de haven. Aan dit plein staat de kerk uit 1784. achter de kerk bevindt zich het plaatselijke museum. Aan de andere zijde van de brug ligt het Dalaborgspark, een recreatiepark met een openluchttheater, waar 's zomers operettes, revues en toneelstukken opgevoerd worden.
Bron: ANWB Gouden serie reisgids Zweden (©1999 ANWB)

Wij zijn met de fiets naar en door Vänersborg gereden.

 
Dag 12
05-07-2006
 
Trollhättan is een belangrijke schakel in het Göta Kanal. De Trollhättanwatervallen waren de grootste obstakels in deze oost-west verbinding tussen Stockholm en Göteborg. Reeds in de eerste helft van de 18e eeuw begon men met de bouw van sluizen, die echter pas in 1800 gereed kwamen. In 1844 kwam een tweede serie sluizen klaar, maar ook deze bleken spoedig te klein, zodat begonnen werd aan een derde serie die in 1916 werd geopend. Het hoogteverschil van 32 m wordt in de laatste serie overbrugd door vier sluizen. In de zomermaanden vinden rondleidingen in het sluizencomplex plaats. Jaarlijks passeren zo'n 20.000 schepen Trollhättan. 's Zomers kan je boottochtjes maken op het Trollhättankanaal – dat is het gedeelte tussen de sluizen en de brug bij het centrum – en naar Vänersborg. Rond het sluizencomplex ontwikkelde zich een moderne industriestad met waterkrachtcentrales. Interessant is een bezoek aan het Saab automuseum.
De eens zo beroemde watervallen, die de Götaälv bij het doorbreken van een rug van gneisgesteente vormde, zijn nu drooggelegd. De enorme watermassa's worden door ondergrondse kanalen naar de elektriciteitscentrales gevoerd, die de grootste van Zuid Zweden zijn en grote gebieden van het land van stroom voorzien. Toch is een bezichtiging van de vroegere watervallen zeker de moeite waard, hoewel er slechts zelden water wordt gespuid in het oude riviergebied. Wanneer dat gebeurt, in de maand juli dagelijks gedurende zo'n minuut of tien om 15:00 of 23:00 uur, spoelt weer 300.000 liter per seconde door de oude bedding.
Bron: ANWB Gouden serie reisgids Zweden (©1999 ANWB)

Wij zijn met de auto naar Trollhättan gereden voor een wandeling over het uitgebreide sluizencomplex en een bezichtiging van de watervallen.
 
         
         
         
         
    05-07-2006    
Sluizencomplex en de watervallen van Trollhättan.

 
Dag 13
06-07-2006
 
Van Vänersborg naar camping Gustavsvik te Örebro (S) http://www.gustavsvik.com
een afstand van ca. 230 km

 
Dag 14 - 16
07-07-2006 t/m 09-07-2006
 
Örebro is Zwedens zesde stad, tevens hoofdstad van de provincie Örebro län en het landskap Närke en centrum van cultuur en industrie, ligt langs de beide oevers van de Svartån, waar deze uitstroomt in het Hjälmaren. Door zijn gunstige ligging werd Örebro omstreeks de 12e eeuw exporthaven voor het uit de Västra Bergetmijn verkregen ijzer. De nederzetting groeide snel uit van marktplaats tot stad. Op een eiland in de Svartån verrees een kasteel dat een belangrijke strategische rol speelde in de Middeleeuwen, tengevolge waarvan het herhaalde malen bestormd werd. Olaus Petri leidde te Örebro met zijn broer Laurentius Petri (de eerste aartsbisschop van Zweden) de Reformatie, die in 1617 in een statuut, de Örebro Stadga, werd vastgelegd. Gustav Vasa en Karl IX hielden op het slot de grote 'hervormingsdag' en Gustav Adolf werd er tot koning gekroond. In de S:t Nicolaikyrkan werd drie eeuwen later de Franse Maarschalk Bernadotte tot troonopvolger benoemd. Na de catastrofale brand in 1854, die 1200 mensen dakloos maakte en waarbij de meeste oude huizen verloren gingen, begon men aan de opbouw van de nieuwe stad. In het begin van deze eeuw ontwikkelde zich de industrie; Örebro werd een stad van de toekomst met een hypermodern uiterlijk, dat door de talrijke parken en tuinen toch aangenaam aandoet.
Bron: ANWB Gouden serie reisgids Zweden (©1999 ANWB).

Als gevolg van de brand in 1854 werden de meeste nieuwe huizen in het centrale deel van steen gebouwd. De uitzondering was Söder, het zuidelijke deel van de stad, waar de oude houten gebouwen tot in de 20e eeuw in hun oorspronkelijke staat bewaard zijn gebleven. Rond 1940 werd Söder met sloop bedreigd, maar enkele toegewijde conservatoren bedachten een plan om een aantal van de meest waardevolle gebouwen te verplaatsen. Hun campagne had succes en in 1965 werd het kleine houten stadje Wadköping als openluchtmuseum geopend in het stadspark, aan de rivier de Svartån. Vanaf dat moment is Wadköping gestaag gegroeid en bestaat nu uit 27 gebouwen, het oudste uit de 16e eeuw en het jongste uit 1850. de meest bekende gebouwen zijn het zogenoemde "Koningshuisje" en het huis van Casja Warg, genoemd naar het huis waar de moeder van de moderne Zweedse keuken is geboren. Wadköping wordt nu bewoond door vele handwerklieden, er is een tweedehands boekwinkel, een oude bakkerij met café, een kunstgalerie en er zijn podia voor allerlei theatervoorstellingen.
Örebro en directe omgeving is een echt fietsgebied. Er zijn veel aparte fietspaden en het landschap is vlak of licht heuvelachtig. Bij de Turistinformation in Örebro Slot is een gedetailleerde fietskaart verkrijgbaar alsmede lokale fietsroutes en fietsroutes in Örebrolän. Hemfjärden Runt is een ca. 40 km lange, bewegwijzerde fietsroute rondom Hemfjärden, het westelijk deel van het Hjälmaren meer. De fietsroute start bij de sluizen in Örebro en volgt de Svartån richting Hjälmaren. Ten Noorden van de Svartån ligt het 350 ha grote natuurreservaat Rynningeviken. Via Rinkaby – middeleeuws kerkje - en Glanshammar – een van de cultuurhistorisch meest waardevolle kerkjes uit de 11e eeuw met aparte klokkentoren – fiets je over een schiereiland met ca. 180 grafheuvels. Met het fietsveer steek je Norra Ässundet over naar het eilandje Äsön waarna je over de brug bij Hjälmarbaden weer op het vaste land komt. Via Ekeby-Almby fiets je langs landgoed Hjälmarsberg naar het 250 ha grote vogelreservaat Oset ten Zuiden van de Svartån.
Iets ten Noorden van Örebro ligt het plaatsje Nora aan het gelijknamige meer. Al in 1340 was Nora en omgeving bekend als een ideaal mijnwerkgebied. In 1643 kreeg Nora stadsrechten van Koningin Kristina en fungeerde als handelscentrum voor mensen die betrokken waren bij de mijnindustrie. Het oude marktplein is nog steeds bestraat met steenkoolkeien. Nora is een idyllisch stadje. Het oude centrum heeft nog hetzelfde stadsplan dat dateert uit 1654, met een symmetrisch netwerk van straten waaraan vele bekoorlijke houten huizen uit de 18e en 19e eeuw.
De eerste spoorweg met standaard spoorwijdte in Zweden werd geopend in 1856. Het traject van Nora naar Ervalla en Örebro wordt beschouwd als het oudste in die maat. Vanaf het station aan het Norasjön vertrekt de Nora Bergslags Veteran Järnväg (NBVJ) museumspoorweg. Er is een aantal stoom en diesel locomotieven en ander rijdend materieel bewaard gebleven, waarmee een beeld wordt gegeven van 140 jaar Zweedse spoorweghistorie. Een van de bestemmingen is het station van Järle, het oudste van Zweden, gebouwd in 1854 en het heeft nog steeds zijn oorspronkelijke uiterlijk.

Wij hebben twee dagen gefietst. De ene dag door Örebro, Wadköping, Oset en een stukje Rynningeviken (28 km), de andere dag Hemfjärden Runt. De dag daartussendoor zijn wij met de auto naar Nora gereden, waar wij de dieseltrein - vanwege brandgevaar mocht de stoomtrein niet rijden - van Nora naar Järle namen voor een reis terug in de tijd.
 
07-07-2006 09-07-2006 09-07-2006 07-07-2006 07-07-2006
Örebro Örebro-Wadköping
         
07-07-2006 07-07-2006 07-07-2006 07-07-2006 07-07-2006
Örebro-Wadköping Bij hoge nood lukt het overal.
         
07-07-2006 07-07-2006 07-07-2006 07-07-2006 07-07-2006
Oset en Rynningeviken bij Örebro.
         
08-07-2006
Een vakantie zonder treinen is GÉÉN vakantie voor Jan. Dit is de Nora bergslags veteran-jernväg van Nora naar Järle.
Wij zijn met het treintje van 12:30 vertrokken.
Jammer genoeg geen stoomtrein, die mocht ivm de lange droogte (brand gevaar) niet rijden.
         
         
08-07-2006
Hemfjärden rund een fietstocht van 40 km.