Frankrijk 2010
(Deel 2)

Dag 7
03-06-2010

Vandaag hebben wij eerst een fietstocht gemaakt naar Puy l'Eveque en Grezels.
's Middags zijn we met campingbaas Ed en nog 3 koppels naar twee wijnhuizen geweest om de Cahors wijn te proeven.
We vertrokken om 15:00 uur nuchter van de camping en waren om 19:30 uur weer terug met zeker 13 wijntjes in de kuiten.
Gelukkig hadden we "BOB" Ed als chauffeur van de bus. Hij had er slechts 12 op!!!

Ze vragen erom!   Puy l'Eveque.

Wijnhuis Famaey. De buitenkant van het gebouwtje ziet er niet uit. Maar volgens de Belgische eigenaar Luc gebeuren hier mooie dingen. Rijpen in eikenhouten tonnen. Ed schenkt de glazen
nog eens vol.

Flessen inladen en op naar hel volgende wijnhuis. Chateau Pineraie. Het begin. Weer de tonnen vol wijn. Gelukkig mogen we ook hier proeven.

Dag 8
04-06-2010

Vandaag zijn we naar Rocamadour geweest. Een schilderachtig bedevaartsoord tegen een steile rotswand aangebouwd.

Dag 9
05-06-2010

Vandaag een fietstocht langs de Lot richting Touzac gemaakt.

Dag 10
06-06-2010

Vandaag een regenachtige dag. Prima weer voor een bezoek aan Grotte de Roland in Montcuq.

Dag 11
07-06-2010

Weer een stralende dag. Vandaag zijn we naar Grezels en Lagardelle gefietst.

Dag 12
08-06-2010

Vanmorgen zijn wij eerst naar Saint-Cirq Lapopie gereden, een schilderachtig stadje op een rots.
Om 15:00 uur moesten we in Cahors zijn voor een stadswandeling met een Nederlandse gids.

Saint-Cirq Lapopie, bijna 100 meter hoog boven de oever vastgeklampt aan de rotswand, is één van de voornaamste bezienswaardigheden in het dal van de Lot. De burcht van Lapopie bestond uit meerdere kastelen en verstrekte huizen die het dorp overheersten. Het dorp is perfect gerestaureerd en behoort tot de mooiste dorpen van Frankrijk.

In de lager gelegen straatjes van het dorp, afgesloten door versterkte poorten, zijn nog vele oude huizen uit de XIIIe en XIVe eeuw, waarvan de gevels van steen en hout nog intact zijn. In de straatjes herinneren de winkelgalerijen nog aan de oude ambachten die Saint-Cirq rijk en beroemd maakten: de leerbewerkers, de koperslagers en vooral de houtdraaiers.

Cahors: Verzamelen bij de fontein op de Place François-Mitterand, aan een verbreding van de centrale Boulevard Gambetta.. Onze Nederlandse gids leerde ons dat je in Cahors, wandelend door de straten van de oude stad, vooral naar boven moest kijken om alle rijkdommen van de veelal middeleeuwse huizen te kunnen zien. Vanwege het gespuis, dat er vroeger in de smalle donkere straatjes van de welvarende stad leefde, vormde de beneden verdieping een moeilijk te nemen hindernis om het eigen bezit te beschermen.
Nu moesten wij vooral op de hondenpoep van de vele zwervers honden letten!

Het oudste deel van de Cathédrale St-Étienne , een bars aandoend bouwwerk, dateert uit het eind van de 11e eeuw.
In de 14e eeuw kreeg Cahors een universiteit. Vier faculteiten - gevestigd in gewone huizen - trokken vele studenten aan.
Cahors, strategisch gelegen in een sterke meander van de Lot, heeft meer bezienswaardigheden dan de oude middeleeuwse stad. De Boulevard Gambetta scheidt het oude deel van de nieuwere stadswijken, met o.a. de Pont Valentré, de laatst overgebleven middeleeuwse gotische torenbrug uit een serie fenomenale oeververbindingen. Maar daar bracht onze gids ons niet naar toe.

Dag 13
09-06-2010

Vandaag voor het eerst een totaal verregende dag.
Wij hebben een bezoek gebracht aan de tandarts in Fumel. Zij heeft mijn afgebroken kies van een noodvulling voorzien.
Vreemde gewaarwording hoor. Mooie buitengevel maar binnen echt oude troep.
Oude kale tandartsstoel en ook erg verouderde instrumenten. De jonge tandarts sprak ook geen woord over de grens.
Gelukkig zijn we er "zelfs zonder woordenboek" zonder kleerscheuren uitgekomen.